czwartek, 27 września 2012

Tutorial-poradnik szycia torby

Dzisiaj chciałam przedstawić krok po kroku proces szycia torby takiej jak ruda i bakłażan to ten sam wykrój

Tak wygląda mój wykrój

 ,w najszerszym miejscu u góry od rogu do rogu ma 60cm, po środku od brzegu do brzegu 55 i na dole od zaszewki do zaszewki 22,wysokość to 45cm.Ten element trzeba wykroić 2 razy z materiału na torbę i 2 razy z podszewki.
Dodatkowo muszę jeszcze wykroić pas długości 120-122cm i szerokości 11cm to będzie dno i boki i z materiału na torbę i z materiału podszewkowego.Następny pas o dłu.60cm i szerokości 6cm z materiału i podszewki będzie to obszycie zamka.Do zamka jeszcze 2 kwadraciki ok.4x4 cm z materiału i 2 z podszewki też do zamka.
2 kwadraty z materiału torbowego na szlufki do kółek metalowych ok.10x10cm i pas o szerokości ok.15cm  i długości ok.35cm będzie to pasek torby.
Kieszenie oczywiście wg. uznania.
U mnie są jedna na zamek wpuszczana do środka podszewki i jedna z większego kawałka podzielona na mniejsze kieszonki przeszyciami taka naszyta na wierzch ( w środku torby).
Dodatkowo trzeba mieć albo płótno z klejem albo grubą flizelinę do usztywnienia elementów wierzchnich torby.Chyba że szyjemy z ecoskóry to nie potrzeba bo jest dość sztywna ,ja nie usztywniałam.
Ta będzie z alkantary.
Elementy torby:

Podklejamy elementy wierzchnie torby flizeliną.Nie podklejam szlufek,rączki -będzie wzmocniona ściegami i można też nie podkleić części do obszycia zamka bo łatwiej się szyje,chyba że materiał cienki.
Najpierw obszywam zamek.Biorę pasek 60x6cm i rozcinam go wzdłuż na pół to samo z podszewką i małe kwadraciki które pójdą na obszycie końców zamka.
Zamek ucinam ok.3 cm krócej niż ma pas do obszycia.

małe kwadraciki przykładam do końcówek zamka prawą stroną do środka ,przeszywam ,następnie obracam i stebnuję po wierzchu

 Teraz dłuższe paski też prawymi stronami do zamka przyszywam,obracam i stebnuję.




 Jednak nie szyję od samego końca tylko zostawiam ok.2 cm nie zszyte i nie stebnowane żeby te części torby i podszewki można było "rozdziawić"
i gotowy oprawiony zamek z prawej i lewej strony





Teraz biorę się za podszewkę.
Najpierw kieszeń wpuszczana.Kładę zamek i odrysowuję kreskę jakiej jest długości ,kreska jest ciut krótsza bo taki będzie otwór na zamek i muszą się końce schować

 następnie przykładam 2 paski koloru podszewki ,lewą stroną do góry wzdłuż kreski



i przeszywam obydwa ,ścieg jest dokładanie długości kreski ,po prostu 2 ściegi jeden obok drugiego i kreska w środku


rozcinam ,na końcach rozcięcie się rozchodzi aż do samego szycia,wywracam te paski na lewą stronę i od prawej zaprasowuję żeby mi nie wyłaziły i zostały tam pod spodem


wkładam w otwór zamek i po samym brzegu przeszywam naokoło


na lewej stronie do tych wystających pasków co je wywróciłam przyszywam podszewkę kieszeni,musi być większa od zamierzonej kieszeni, do góry nad zamkiem i pod zamkiem boków nie zszywam


obracam na prawą stronę i teraz obszywam po wierzchu kształt kieszeni ,uważając aby gdzieś materiał nie wyszedł bokiem


drugą kieszeń robię z prostokątnego kawałka ,na górę doszywam lamówkę w kolorze torby na przykład żeby się odznaczało, i dzielę tę kieszeń na kilka mniejszych kieszeni,i pamiętajmy o zszyciu zaszewek na dwóch częściach podszewki.


teraz się zajmuję aplikacją ,podklejoną flizeliną naszywam gęstym i wąskim zygzakiem
w częściach przodu i tyłu torby zszywam zaszewki


Następnie przyszywam przód i tył torby do części zamkowej



na razie nie stebnuję ,zrobię to na końcu


boczno-spodni pad musi być przy końcach ścięty do wymiaru części z zamkiem czyli ok. 5 cm i się stopniowo rozszerza do 11cm.Może być z całego kawałka lub z kilku zszytych.
Przyszywam najpierw do boków torby i stebnuję ,u góry między częścią z zamkiem zostawiam otwór ,zszyte są tylko boki 


przygotowuję szlufki ,składam po prostu materiał do środka i na pół i obszywam i stebnuję ,wkładam kółko i przeszywam na końcu żeby mi nie uciekło


teraz tą szlufkę wkładam w zostawiony otwór i zszywam z częścią torbową,część podszewkową odginam do góry ,właśnie dlatego nie zszywałam zamka od początku tylko zostawiłam te 2 cm żeby to można było odgiąć



odwracam po zszyciu i sprawdzam czy równo ,nie stebnuję bo brzydko wychodzi ,z drugiej strony powtarzam to samo


teraz przyszyję części duże podszewki,do wystających pasków podszewko od części zamkowej
 ,zostawiam z boku na jednym szwie spory otwór na wywrócenie całej torby

doszywam pas boczno-spodni i od razu zszywam na końcu z częścią torbową ,wszystko razem


teraz zszywam samym brzeżkiem szwy doszycia dużych części torby do zamka i torbową i podszewkową,robię to po to żeby "przychwycić" tą podszewkę od środka żeby mi nie "wypływała" po otwarciu torby ,można to zrobić później delikatnie ręcznie od środka gotowej torby ale tak jest łatwiej


teraz wywracam już pozszywaną torbę ,sprawdzam jeszcze raz wszystkie szwy czy jest równo ,czy nic nie wylazło i nie trzeba ewentualnie pruć,jeśli wszystko ok. to zszywam maszynowo podszewkę po prostu chowając brzegi do środka i łączę


dopiero teraz stebnuję szew przyszycia dużych części do zamkowej ,cały czas odciągając podszewkę do środka żeby się gdzieś nie podwinęła.
Nie dojeżdżam z tym stebnowaniem do samego końca aż do szlufki bo już tam jest za grubo.


no i gotowe.





 Wybaczcie niedociągnięcia ,starałam się robić zrozumiale.To mój pierwszy tutorial i pewnie nie ostatni z chęcią wysłucham uwag.






23 komentarze:

  1. liczne torby szyjesz. A tutorial bardzo czytelny - wszystko pięknie wytłumaczone!!!

    Jeszcze jakbyś zlikwidowała weryfikację obrazkową przy dodawaniu komentarzy, byłoby super :).

    OdpowiedzUsuń
  2. Super tutorial, dzięki tobie chyba się skuszę na uszycie pierwszej torby w moim życiu!
    Dołączam z chęcią do obserwatorów i zapraszam do mnie:
    http://truskawkowekreacje.blogspot.co.uk
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję za tutorial,bo z miłą chęcią z niego skorzystam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Fajny tutorial i piękny efekt szyciowy!!!
    pozdrawiam :))

    OdpowiedzUsuń
  5. świetny tutorial,bardzo dokładny i szczegółowy,a torba uszyta pięknie,bardzo mi się podoba:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeszcze raz dziękuję wszystkim za miłe słowa:))

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo dziękuję za ten tutek. Spróbuję się z nią zmierzyć!

    OdpowiedzUsuń
  8. jaki fajny tutek, napewno skorzystam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. bardzo fajny tutorial, torba wyszla mi idealnie :) Dzięki!!

    OdpowiedzUsuń
  10. Na którym etapie zszywa się te 2 cm zostawione przy wszywaniu zamka?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na zdjęciu nr.16 licząc od dołu jest pokazane jak to zszywam.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  11. Torebka cudo, tutek świetny, bardzo czytelny :-) Własnie uszyłam sobie według niego torebkę. Niestety jajko chciało być mądrzejsze od kury i zamiast dokładnie czytać to zapatrzyłam się tylko na obrazki:-) Teraz dopiero, jak już torebkę uszyłam przeczytałam tutek od deski do deski i wiem gdzie popełniłam błędy ;-) Myślę, że moja następna torebka będzie lepsza. Ta, którą teraz uszyłam ma swój urok ale to nie taki miał być efekt :-)

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie wiem jak mam dziekowac za ten cudowny tutorial:) szukalam bardzo dlugo "przepisu" na taka wlasnie torbę az wreszcie trafilam tutaj. Bardzo czytelny i wszystko wyjasnione w przystepnych slowach. DZIEKUJE:) a torba jest przesliczna:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Sama chcę zacząć sobie szyć torebki w wolnej chwili, właśnie z tego powodu przeglądam różne blogi. Twój dodaje do ulubionych i dowiedziałam się parę rzeczy :) masz może jakieś rady dla początkujących? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sumie ja sama jestem początkująca jeśli chodzi o torby bo szyję je od niedawna ,nie od razu się wszystko udawało tak jak chciałam , na pewno nie należy się zrażać jeśli coś wyjdzie nie tak ,następna będzie lepsza :)
      Pozdrawiam :)

      Usuń